Most obrotowy

Inżynieryjna ciekawostka i niebywała rzadkość. Mosty zwodzone, podnoszone widuje się całkiem regularnie, ale przeprawy obracane to już nieczęsty widok. Most Obrotowy na Kanale Łuczańskim, łączącym jeziora Niegocin i Kisajno, jest jedną z niewielu czynnych konstrukcji tego rodzaju w Europie.

Most został zbudowany w 1860 r., by zapewnić łatwe połączenie z Twierdzą Boyen. W latach 1960-70 jego ręczny (sic!) napęd zmieniono na elektryczny. To unowocześnienie okazało się cokolwiek chybione - konstrukcja z impetem uderzała w nabrzeże, poważnie je przy tym niszcząc. Wobec tego zastąpiono ją mostem saperskim, na który jednak mieszkańcy Giżycka spoglądali nader krzywym okiem.

Giżycczanie doczekali się powrotu starego, dobrego mostu z ręcznym napędem w 1993 r. I ponownie, zgodnie z rozkładem rejsów Żeglugi Mazurskiej, ważący 100 ton most, za pomocą odpowiednich przekładni i dźwigni przestawiany jest przez jednego człowieka.

Dodaj opinię

Ocena ogólna:        

Dla dwojga:        

Dla dzieci:        

Dla dorosłych:        

Dla seniorów:        

Zbudowany nad Kanałem Łuczańskim w 1860 roku, dla lepszego skomunikowania Twierdzy Boyen z regionem. Przez ponad 100 lat konstrukcję obracano siłami ludzkich rąk. Poważne modernizacje z różnych przyczyn (zniszczenia, estetyka) okazały się nietrafione. I tak od 1993 r. ważący ok. 100 ton zabytkowy, zrewitalizowany most ponownie kręci się tak, jak przed wiekami.

Uwiecznić na wideo Most obrotowy umie świetnie firma KM Studio filmowanie wesel Wrocław

Komentarze (0)

Dodaj komentarz